PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (PAI) DALAM MENANGANI KENAKALAN SISWA KELAS VIII DI SMP MUHAMMADIYAH SUKOHARJO

Fatayatur(1)
Nur Hidayah(2)
M. Yunan Hidayat(3)

(1) Institut Islam Mamba'ul'ulum Surakarta
(2) Institut Islam Mamba’ul ‘ulum Surakarta
(3) Institut Islam Mamba’ul ‘ulum Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.51729/82234

Keywords:

Teachers role, Student misconduct, Pendidikan Agama Islam

Abstract

This study explores the role of Islamic Education (PAI) instructors in managing the behavior of eighth-grade students at SMP Muhammadiyah Sukoharjo. The aim of this research is to uncover the primary contributions of PAI teachers in addressing students' negative behavior and providing positive guidance through moral and religious approaches. Utilizing a qualitative research method, data were gathered through interviews, field observations, and document analysis. The results of the analysis indicate that PAI instructors play a significant role in guiding students towards good and positive behavior by applying Islamic values, moral principles, and character development. The study emphasizes the importance of Islamic education as a foundation for moral behavior and character formation, involving the roles of all teachers, the school environment, and also the parents of students at SMP Muhammadiyah Sukoharjo. These findings offer valuable insights into the role of PAI instructors in shaping the attitudes and behavior of students in an Islamic educational environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, N. Q., Asdiana, A., & Jayatimar, S. (2019). Upaya guru pendidikan agama islam dalam menghadapi kenakalan remaja pada masa pubertas. Jurnal As-Salam, 3(2), 9–17.

Arifin, H. M. (1991). Ilmu pendidikan Islam: suatu tinjauan teoritis dan praktis berdasarkan pendekatan interdisipliner. Bumi Aksara.

Daradjat, Z. (1971). Membina nilai-nilai moral di Indonesia. Bulan bintang.

Daradjat, Z. (1995). Pendidikan Islam dalam Keluarga dan Sekolah (cet. II). CV. Ruhama.

Djunaidi Ghony, M., & Almanshur, F. (2012). Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Elihami, E., & Syahid, A. (2018). Penerapan pembelajaran pendidikan agama islam dalam membentuk karakter pribadi yang islami. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 2(1), 79–96.

Fitrah, M. (2017). Luthfiyah, Metode Penelitian: Penelitian Kualitatif, Tindakan Kelas & Studi Kasus. Sukabumi: CV Jejak.

HM, A. (1987). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bina Aksara.

Kunto, S. A. (2010). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Kurniawan, A. (2019). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Mengatasi Perilaku Negatif Siswa MTS Pui Segeran Indramayu. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1).

Lexy, J. M. (2002). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Majid, A. (2014). Belajar dan pembelajaran: pendidikan agama Islam. PT Remaja Rosdakarya.

Maulida, A., Rahman, R., & Negeri Padang, U. (t.t.). Number 1 Februari 2022, hal. 2, 14–28. http://annuha.ppj.unp.ac.id

Mochtar, M. (2003). Desain Pembelajaran PAI. Jakarta: Misaka paksa.

Muhadjir, N. (1996). Metodologi penelitian kualitatif.

Muhaimin, H. (2005). Pengembangan kurikulum pendidikan agama Islam. PT Raja grafindo, Jakarta.

Mulyana, D. (2003). Metodologi Penelitian Kualitatif (Paradigma baru ilmu komunikasi dan ilmu sosial lainnya).

PERAN GURU PAI DALAM MENANGGULANGI KENAKALAN REMAJA PADA SISWA SMP NEGERI 1 NUSA TABUKAN KABUPATEN KEPULAUAN SANGIHE. (t.t.).

scholar. (t.t.).

Sudarsono, K. R. (2012). Prevensi, rehabilitasi, dan resosialisasi. Rineka Cipta, jakarta.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Syaiful, B. (2014). Guru dan anak didik dalam interaksi edukatif. Rineka Cipta.

Willis Sofyan, S. (2014). Remaja dan Masalahnya: Mengupas Berbagai Bentuk Kenakalan Remaja Seperti Narkoba, Free Sex dan Pemecahannya. Bandung: Alfabeta.

Published

2023-12-30

How to Cite

Fatayatur, Hidayah, N., & Hidayat, M. Y. (2023). PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (PAI) DALAM MENANGANI KENAKALAN SISWA KELAS VIII DI SMP MUHAMMADIYAH SUKOHARJO. Al-Hasanah : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(2), 325–343. https://doi.org/10.51729/82234