ANALISIS EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN AKTIF PAI BK TERHADAP PENGUASAAN MATERI ASMAUL HUSNA KELAS 2 SD
DOI:
https://doi.org/10.51729/921024Keywords:
Asmaul Husna, Active learning, Islamic education, Student characterAbstract
This study aims to analyze the effectiveness of active learning strategies in Islamic Education (PAI) textbooks on the mastery of Asmaul Husna among 2nd-grade elementary school students. A library research method was employed by collecting and analyzing relevant literature, such as journals, textbooks, and academic articles. The findings indicate that active learning methods, such as singing, group discussions, and visual media, significantly enhance students' understanding of the abstract concept of Asmaul Husna. These methods also boost students' engagement in learning, foster social skills, and facilitate the internalization of Asmaul Husna's values in daily life. Major challenges include limited teaching resources and teachers' competencies, which can be addressed through training and resource provision. The study concludes that active learning strategies are effective in improving students' comprehension of Asmaul Husna and are relevant for application in elementary Islamic education.
Downloads
References
Achadi, M. W., & Aprilia, S. I. (2023). Pembelajaran Asmaul Husna Sebagai Bentuk Pengamalan Tauhid (Studi Living Qur’an di SD Islam Nazhirah Bandar Lampung). Journal on Education, 5(4), 12360–12367. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2216.
Al-Tabany, T.I.B. (2017) Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, Dan Konteksual. Jakarta: Prenada Media.
Aniah, S. (2022) ‘Book Chapter of Proceedings Journey-Liaison Academia and Society Desain Strategi Pembelajaran Aktif Berbasis Transdisiplin pada Matapelajaran PAI Strategy Design Of Transdiscipline-Based Active Learning In Religion Subject’, 1(1), pp. 412–423.
Bakhtiar, H. (2022) ‘Penerapan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Materi Asmaul Husna di SD Negeri 03 Muara Kemumu Kabupaten Kepahiang’, GUAU Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(4), pp. 251–256.
Budiharso, J. (2021). Meningkatkan minat belajar Asmaul Husna melalui model pembelajaran make and match pada peserta didik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam (JIPI), 1(1), 31-41.
Bukhori, B. 2008. Zikir Al-Asma’ Al-Husna Solusi atas Problem Agresivitas Remaja. Semarang: Syiar Media Publishing.
Dananjaya, U. (2023) Media Pembelajaran Aktif. Edited by F. Manshur and M.A. Elwa. Bandung: Nuansa Cendekia.
Dunggio, M. L. (2024). Meningkatkan pemahaman siswa kelas V terhadap sifat-sifat Allah SWT yang maha kuasa melalui metode pembelajaran aktif dan interaktif. Al-Muhtarif: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 198-206.
Eli Patimah (2021) ‘Upaya Meningkatkan Kemampuan Menghafal Asmaul Husna Mata Pelajaran Pai Dan Budi Pekerti Melalui Metode Bernyanyi’, Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 1(1), pp. 1401–1412. Available at: https://e-proceedings.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/PPGAI/article/download/342/641.
Hidayat, R. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Mengembangkan Karakter Siswa Pendidikan Agama Islam memiliki peran yang sangat penting dalam membentuk karakter siswa . Dalam lingkungan pendidikan Islam , pendidikan karakter bukan Islam dalam mengembangkan karakter sis. Jurnal Agama Islam, 3(5), 304–317.
Jannah, M. (2024) ‘PENGGUNAAN METODE PROBLEM BASED LEARNING (PBL) UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA PADA MATERI ASMAUL HUSNA DI KELAS 5 SDN 054901 SIDOMULYO KEC. STABAT’, Al itihadu jurnal pendidikan, 3(1).
Khofiyah, S. (2020). Implementasi model make a match untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran PAI di SMP N 01 Kesesi. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 17(1).
Kosasih, E. (2021) Pengembangan Bahan Ajar. Edited by B.S. Fatmawati. Jakarta: Bumi Aksara.
Najieh, Achmad. Khasiat Asma-Ul Husna Dan Do’a-Do’a Penting. Surabaya: AlMiftah Surabaya, 201
Nuraprilia, I. D., Syafe’i, I., & Akmansyah, M. (2024). Implementasi Pembelajaran Al-Qur’an Hadits dengan Strategi Pembelajaran Aktif Inovatif Kreatif Efektif dan Menyenangkan dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik MIN 4 Way Kanan. Attractive : Innovative Education Journal, 6(2), 418–447.
Pasaribu, K.M. et al. (2024) ‘PENDEKATAN PEMBELAJARAN AKTIF DENGAN METODE CARD SORT UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA’, Jurnal Darma Agung, 32(5), pp. 350–357.
Peramana, D., & Faikoh, H. (2022). Peningkatan hasil belajar pada materi Asmaul Husna melalui metode make a match dengan pendekatan pembelajaran DBL (kelas 4 SDN 017 Bukit Bestari). Teacher Education Journal (TEJ), 3(1), 34-38.
Puspitasari, N., Relistian. R, L., & Yusuf, R. (2022). Peran Pendidikan Agama Islam Terhadap Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik. Atta’dib Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 57–68. https://doi.org/10.30863/attadib.v3i1.2565.
Rahmadani, S. (2024). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Era Digital: Tinjauan Literatur Kualitatif. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(6), 1–16. Retrieved from https://jurnal.mediaakademik.com/index.php/jma/article/view/515%0Ahttps://jurnal.mediaakademik.com/index.php/jma/article/download/515/488.
Ritonga, F.R. (2024) ‘Upaya Dalam Meningkatkan Hasil Pembelajaran Pada Materi Asmaul Husna Dengan Metode Index Card Match Pada Peserta Didik’, JURNAL SIKLUS: Penelitian Tindakan Kelas (PTK), 2(1), pp. 84–91.
Rohman, Syaifur. “Pembiasaan Membaca Asmaul Husna Untuk Menjaga Potensi Aqidah Pada Anak.” DIMAR: Jurnal Pendidikan Islam 1, no. 2 (2020): 117– 38.
Sholiha, Umroatus. (2019). Peningkatan Kemampuan Menghafal Asmaul Husna Melalui Media Flashcard Pada Kelompok A (Usia 4-5 Tahun) di Taman Kanak-Kanak Annur Surabaya. Skripsi. Surabaya: Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
Suharsimi, A. (1997). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Susilawati, S.A., Musiyam, M. and Wardana, Z.A. (2021) Pengantar Pengembangan Bahan dan Media Ajar. Edited by A. Ihsan and F. Himara. Surakarta: Muhammad University Press.
Wulandari, Anggi Sekar. (2020). Perancangan Animasi Interaktif Pengenalan Asmaul Husna untuk Anak TK. Tegal: D3 Teknik Elektronika Kon-sentrasi Desain Komunikasi Visual
Zainul Rasyid, M., & Dkk. (2019). Prestasi belajar. Malang: Literasi Nusantara.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.