PERSPEKTIF TEORI KOGNITIF PADA KESULITAN BELAJAR DALAM KURIKULUM MERDEKA

Adisty Zulfa Pratiwi(1)
Nayla Siti Kurnia Salamah(2)
Sitti Chadidjah(3)

(1) Universitas Muhammadiyah Bandung
(2) Universitas Muhammadiyah Bandung
(3) Universitas Muhammadiyah Bandung

Keywords:

Learning Difficulty Concept, Merdeka Curriculum, Cognitive Theory

Abstract

This article discusses the perspective of cognitive theory regarding learning difficulties in the context of the Merdeka Curriculum. The Merdeka Curriculum, implemented in Indonesia, aims to provide more freedom to students and teachers in the learning process. However, its implementation still faces various challenges, one of which is the learning difficulties experienced by students. This article examines how cognitive theory can be used to understand and address these learning difficulties. By adopting views from several major cognitive theories such as information processing theory, Piaget's cognitive development theory, and Bandura's social learning theory, this article explains the cognitive factors that influence students' learning abilities. In addition, this article also provides recommendations for learning strategies that align with cognitive principles to help students overcome their learning difficulties. Through this approach, it is expected to create a more inclusive and effective learning environment within the Merdeka Curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980

Alfatonah, I. N. A., Kisda, Y. V., Septarina, A., Ravika, A., & Jadidah, I. T. (2023). Kesulitan Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPAS Kurikulum Merdeka Kelas IV. Jurnal Basicedu, 7(6), 3397-3405.

Aminah, I. A. N., & Sya’bani, M. A. Y. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 6(2), 293-303.

Apriliani, Y., Muthmainnah, A., Putri, H. S., Amrillah, N. I., & Muhaimin, M. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Peserta Didik Terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran IPAS di SD Negeri 1 Mantingan Kabupaten Jepara. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 1(4), 1227-1234.

Armella, R., & Rifdah, K. (2022). Sultan Idris Journal of Psychology and Education. KESULITAN BELAJAR DAN FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHIKESULITAN BELAJAR, 01, 14–27.

Asbari, R., & Santoso, G. (2023). Jurnal Pendidikan Transformasi. Kurikulum Merdeka Dan Keunggulannya Dalam Penciptaan Perubahan Di Dunia Pendidikan, 02(01), 141–143.

Bahrulinnisa, F. C., Nurpratiwiningsih, L., & Toharudin, M. (2023). Analisis Masalah Perkembangan Kognitif Murid dalam Penerapan Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(19), 295-302.

Eka, (2023) Teori Kognitif dalam Pembelajaran: Mengoptimalkan Potensi Belajar Anak. Tersedia pada: https://guruinovatif.id/artikel/teori-kognitif-dalam-pembelajaran-mengoptimalkan-potensi-belajar-anak

Elviya, D. D., & Sukartiningsih, W. (2023). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi dalam kurikulum merdeka pada pembelajaran Bahasa Indonesia kelas IV sekolah dasar di SDN Lakarsantri I/472 Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(8), 1780-1793.

Gumilar, E. B. (2023). Problematika Pembelajaran IPA Pada Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah. JURNAL PEDAGOGY, 16(1), 129-145.

Idris, R. (2009). Mengatasi kesulitan belajar dengan pendekatan psikologi kognitif. Lentera pendidikan: jurnal ilmu tarbiyah dan keguruan, 12(2), 152-172.

Lestari, Nyoman Ayu Putri, D. (2023). Model-Model Pembelajaran untuk Kurikulum Merdeka di Era 5.0(I. B. A. L. Manuaba (ed.); 1st ed.). Nilacakra.

Lilianti, L. (2020). Penanganan Kesulitan belajar Siswa Dengan pendekatan psikologi belajar di SMA negeri 3 Kendari. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(1).

Lince, L. (2022). Implementasi kurikulum merdeka Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada sekolah menengah Kejuruan Pusat Keunggulan. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIM Sinjai, 1, 38–49.

Made, P. (2023) Kenali Murid Lebih Dalam, Ciptakan Pembelajaran yang Relevan [Made Pujangga-SMAN 1 Basarang]. Teresedia pada: https://pusatinformasi.guru.kemdikbud.go.id/hc/en-us/articles/7383354238489-Testimoni-Guru-dalam-Implementasi-Kurikulum-Merdeka

Marinda, L. (2020). Teori perkembangan kognitif Jean Piaget dan problematikanya pada anak usia sekolah dasar. An-Nisa Jurnal Kajian Perempuan dan Keislaman, 13(1), 116-152.

Marlina, Asesmen Kesulitan Belajar(Prenadamedia Group, 2019).h.58

Maryama, & Salmia. (2023). Saraweta : Jurnal Pendidikan dan Keguruan. PERANAN GURU BIMBINGAN DAN KONSELING DALAM MENGATASI PESERTA DIDIK YANG MENGALAMI KESULITANBELAJAR DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA, 01, 11–23.

Maulida, U. (2022). PENGEMBANGAN MODUL AJAR BERBASIS KURIKULUM MERDEKA. 5(2)

Muhibbin Syah, 2014, Psikologi Pendidikan, Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset

Mulyasa, H. E. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka. Bumi Aksara.

Naufalul, I. (2024) Meratapi Ironi Kurikulum Merdeka: Siswa Belajar Mandiri, Guru Sibuk Sendiri. Tersedia pada: https://mojok.co/terminal/ironi-kurikulum-merdeka-siswa-belajar-mandiri-guru-sibuk-sendiri/ (Diakses: 27 Januari 2024)

Nuraeni, N., & Syihabuddin, S. A. (2020). Mengatasi kesulitan belajar siswa dengan pendekatan kognitif. Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan), 2(1), 19-20.

Prasmono, Agus, dkk. (2022). Resonansi Pemikiran ke-23 “Menjadi Manusia Beradab dan Memberi Manfaat bagi Lingkungan di Era Global”(A. Nurlaila (ed.); 1st ed.). Muhammadiyah University Press.

priliani, Y., Muthmainnah, A., Putri, H. S., Amrillah, N. I., & Muhaimin, M. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Peserta Didik Terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran IPAS di SD Negeri 1 Mantingan Kabupaten Jepara. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 1(4), 1227-1234.

Qolbiyah, A. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 1(1), 44-48.

Ramadhan, I. (2024). Strategi Sekolah Menengah Pertama dalam mengimplementasikan Kurikulum Merdeka. Academy of Education Journal, 15(1), 250-257.

Sasmita, E., & Darmansyah, D. (2022). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Kendala Guru Dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka (Studi Kasus: Sdn 21 Koto Tuo, Kec. Baso). Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 5545-5549.

Solikhah, N., & Wahyuni, A. (2023). ANALISIS PROBLEMATIKA Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 4625-4640

Sopiansyah, D., & Masruroh, S. (2021). Konsep Dan Implementasi Kurikulum MBKM (Merdeka belajar kampus merdeka). Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Journal, 4(1), 34–41.

Suryani,“Kesulitan belajar.”h.59.

Susilowati, E. (2022). Implementasi kurikulum merdeka belajar pada mata pelajaran pendidikan agama Islam. Al-Miskawaih: Journal of Science Education, 1(1), 115-132.

Wahyuni, T., Uswatun, N., & Fauziati, E. (2023). Merdeka Belajar dalam Perspektif Teori Belajar Kognitivisme Jean Piaget. Tsaqofah, 3(1), 129-139.

Wantiana, I., & Mellisa, M. (2023). Kendala guru dalam penerapan kurikulum merdeka. Jurnal basicedu, 7(3), 1461-1465.

Yasmansyah, Y. (2022). Konsep merdeka belajar kurikulum merdeka. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 1(1), 29-34.

Published

2024-06-29

How to Cite

Pratiwi, A. Z., Salamah, N. S. K., & Chadidjah, S. (2024). PERSPEKTIF TEORI KOGNITIF PADA KESULITAN BELAJAR DALAM KURIKULUM MERDEKA . Al-Hasanah : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(1), 327–351. Retrieved from https://jurnal.staip.ac.id/index.php/hasanah/article/view/619